مشاوره

فرزند پروری صحبت با کودک

?مکالمات پینگ پنگی یا رفت و برگشتی چیست؟?

✅در مبحث فرزند پروری وقتی که کودک واقعا حرف زدن را شروع کرد باید او را در صحبت ها و گفتگوها مشارکت داد یعنی مادر باید با آنچه که فرزندش می‌گوید گوش بدهد سپس حرفهای کودک را در صحبت های خودش بیاورد و درباره اش بیشتر توضیح دهد به یک مثال توجه کنید ??
کودک: بابایی کجاست؟
مادر: بابا رفته سرکار
کودک: رفته کار
مادر: بابایی رفته کار کنه پول بیاره. بابا شب میاد خونه سه نفری با هم شام میخوریم.
شام چی دوست داری بخوریم؟
کودک: کباب
مادر: فکر خوبیه بابا هم کباب دوست داره کباب از گوشت درست میشه میخوای موقع غذا پختن بهم کمک کنی؟
کودک: آره
مادر:اول می خوام سالاد درست کنیم برای سالاد چه چیزهایی می خواهیم؟
و….
آنچه که مهم است این است که باید به آنچه که کودک می گوید?گوش دهید?بشنوید و?آن را تفصیل دهید.
اگر از این مدل مکالمه استفاده کنید خودتان از رشد مهارت های ذهنی کودک خود شگفت زده خواهید شد .
«این نوع مکالمه با کودک می‌تواند ۶ توانایی ذهنی کودک را تقویت کنند» (به جز مهارت های حرکتی ظریف).
خانم حیدری (روانسنج مرکز)

آموزش چگونگی صحبت با کودک در مبحث فرزند پروری

صحبت با کودک

در مطلب قبلی توضیحاتی در مورد چگونگی صحبت با کودک داده شد .

در ادامه مبحث فرزند پروری و صحبت با کودک میخوانید:

?تا جایی که می‌توانید در مورد هر چیزی که در اطراف کودک وجود دارد با او حرف بزنید.

?اگر مجبور هستید برای کودکتان پرستار بگیرید کودک خود را به پرستارهای خجالتی و کم حرف نسپارید از او بخواهید به جای توجه به موبایل، تلویزیون یا انجام کارهای شخصی به کودک توجه کند و با او صحبت کند.

?وقتی با کودک حرف میزنید از کلمات نسبتاً سطح بالا استفاده کنید نه از گویش کودکانه‌ای که تا سن دو سالگی باید از آن استفاده کرد.

همچنین:
? حتی وقتی که فرزندتان نمی توانند حرف بزند درباره یک کتاب جالبی که آن را می‌خوانید یا یک چیز جالب با او حرف بزنید به او بگویید که روز خود را چطور گذراندید چه کارهایی انجام دادید.

?وقتی دارید فهرست خرید را تهیه می کنید با صدای بلند فکر کرده و آنچه را که باید بخرید یا نخرید را برای او توضیح دهید.

? اگر کودک به چیزی اشاره یا نگاه کند به آن توجه کنید و سعی کنید در مورد آن توضیح دهید آن شی را به کودک بدهید تا لمس کند.

?وقتی با کودک خود حرف میزنید توجه کنید که او لبها چشم ها و چهره شما را هم ببینند زیرا کودکان زبان را هم از طریق شفاهی و هم از طریق دیداری می آموزند.

❇️برای مثال:

با کودک خود به فروشگاه می روید…

این میوه نارنجی رنگ که دست منم اسمش چیه؟ اسمش پرتقاله ببین‌چقدر دونه دونه و کلفته
این موزهای زرد رنگ رو ببین راستی موزها جز میوه‌ها هستند یا سبزیجات؟ جزو میوه ها هستند.
اول میوه و سبزیجات میخریم، بعد میریم مواد غذایی منجمد را می خریم چون اگه اونها رو الان بخریم آب میشه.

قرار بود برای شام چی بخریم؟ ما سوسیس و کالباس نمیگیریم برای سلامتی ما خوب نیست به جای او از گوشت گوسفند یا مرغ استفاده می کنیم.خانم حیدری(روانسنج مرکز)

مرکز مشاوره نگاه زیبا زندگی برگزار کننده آموزش های اصولی فرزند پروری، کاهش استرس و اضطراب در کودکان و بازی درمانی کودک است. همچنین مشاوره کودک و خانواده در این مرکز انجام می پذیرد. 

 

آیا شما هم بیشتر اوقات بدون دلیل عصبانی می‌شوید؟ آیا اطرافیان از پرخاشگری و عصبانیت شما شاکی هستند؟ علل عصبانیت مختلف و بسیار و آستانه تحمل افراد با یکدیگر متفاوت است. به گزارش سایک نیوز ، در برخی مواقع که فرد دچار عصبانیت می‌شود، ممکن است فرد حس برتری نسبت به دیگران داشته، خواب کافی نداشته باشد و یا نتواند احساسات خود را کنترل کند.

چرا بی‌دلیل عصبانی می‌شویم؟

آیا شما هم بیشتر اوقات بدون دلیل عصبانی می‌شوید؟

آیا اطرافیان از پرخاشگری و عصبانیت شما شاکی هستند؟

علل عصبانیت مختلف و بسیار و آستانه تحمل افراد با یکدیگر متفاوت است.
به گزارش سایک نیوز ، در برخی مواقع که فرد دچار عصبانیت می‌شود، ممکن است فرد حس برتری نسبت به دیگران داشته، خواب کافی نداشته باشد و یا نتواند احساسات خود را کنترل کند.
یکی دیگر از علت‌های عصبانیت بدون دلیل، افسردگی است که فرد مدام در حال گریه کردن بوده و در نتیجه دچار اختلال خواب و کج‌خلقی می‌شود.
دلیل دیگر نگرانی است. افراد با دلواپسی زیاد اغلب قادر به کنترل احساسات درونی خود نیستند و قرار گرفتن این افراد در اوضاع چالشی موجب عصبانیت خواهد شد.
دکتر ربه‌کا ونگ روانشناس اظهار کرد: بسیاری از زوج‌ها نیز به دلیل مشکلات زناشویی عصبانی و پرخاشگر می‌شوند.
از دیگر دلایلی که وی به آنها اشاره کرد ناامیدی از کمک دوست، همسر و یا افراد دیگر است.

?روش‌هایی برای کاهش عصبانیت و خشم وجود دارد که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:

-نشانه‌های هشداردهنده خشم زودهنگام خود را بدانید چون این مورد در افراد متفاوت است.
-احساسات خود را بدون سرزنش فرد دیگر ابراز کنید.
-در شرایط دشوار برنامه‌ریزی داشته باشید.
-در اوضاع حساس نفس‌های عمیق بکشید.
-به افکار منفی که موجب تحریک شما می‌شود بی‌اعتنا باشید.
-از دیگران کمک بخواهید.
-در زمان قرار گرفتن در اوضاعی که موجب پرخاشگری شما می‌شود به خود زمان استراحت دهید. اگر در حال مکالمه با شخص دیگر هستید اجازه دهید وی به سخنانش ادامه دهد.
به یاد داشته باشید که احساس عصبانیت همان رفتار خشونت‌آمیز نیست. شناخت حس خشم و استفاده از آن در درک احساسات آسیب‌پذیر کلید سلامت عاطفی است.

 

ندگی برگزار کننده آموزش های اصولی فرزند پروری، کاهش استرس و اضطراب در کودکان و بازی درمانی کودک است. همچنین مشاوره کودک و خانوادهی با بهترین مشاوران یزد در این مرکز انجام می پذیرد.