مقالات

9 گام برای مقابله با افکار مزاحم ناشی از covid19

‍ 9 گام برای مقابله با افکار مزاحم ناشی از covid19
قسمت پنجم
گام 6 ? پذیرش و گشودگی
⬅️پذیرش و گشودگی به معنای ایجاد فضایی است در درونمان برای تجربه کردنِ احساسات ناخوشایند و مهربان
ماندن با خود. تجربه کردن احساسات ناخوشایند در شرایط بحران کنونی، قطعی است؛ احساساتی مانند ترس، اضطراب، خشم، غمگینی، احساس گناه، احساس تنهایی، ناامیدی، سردرگمی و بسیاری دیگر.
⬅️این احساسات واکنشهایی طبیعی هستند و ما نمیتوانیم مانع بروز آنها بشویم؛ اما میتوانیم پذیرای آنها باشیم و در درونمان فضایی برای تجربه کردنِ آنها بگشاییم یعنی تصدیق کنیم که اینها احساساتی طبیعی هستند و به آنها اجازه بدهیم که وجود داشته باشند )حتی اگر ناخوشایند باشند( و در عین حال با خودمان به مهربانی رفتار کنیم.
?به یاد داشته باشید که “مهربانی با خود” برای مقابلۀ خوب و موثر با این بحران ضروری است؛ مخصوصاً اگر نقش مراقبتگری هم داشته باشید. اگر تا به حال سوار هواپیما شده باشید این پیغام را شنیده اید: “در مواقع اضطراری، قبل از کمک به دیگران، ماسک اکسیژن خود را بزنید”.
خوب، مهربانی با خود همان ماسک اکسیژن شماست؛ یعنی اگر از خودتان به خوبی مراقبت کنید در مواردی که لازم باشد از دیگران نیز مراقبت کنید این کار را خیلی بهتر انجام خواهید داد.
?پس از خودتان بپرسید” اگر کسی که دوستش دارم احساسات ناخوشایندی که من الان احساس میکنم را تجربه کند و اگر من بخواهم با او مهربان و مراقبتگرانه رفتار کنم به او چه خواهم گفت و برایش چه کاری انجام خواهم داد؟” سپس با خودتان همانگونه باشید که با آنها میخواهید رفتار کنید.
ادامه دارد…

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *